JellyPages.com
Create your own banner at mybannermaker.com!

Wednesday, July 3, 2013

Kelantanese Point of View

Bukan jadi kacang lupakan kulit .
I wanted to live far from Kelantan .
Raised my kids outside this devastated state .

Its not that I hate Kelantan .
It will always be my hometown but i can't stay here let along spending my whole life here .

Kelantanese people , well ,
Most of them are narrow minded .
Believing in bullshit stuff like shaman and stuff if you know what i mean .

They even got this attitude problem .
Pantang ditegur , cepat sangat melatah .
Apa yang dorang buat semua betul kalau tegur , nanti ambik lah .
Atas muka dorang baling taik .

Kalau ada yang try guna english ,
lagilah kena bahan .

Dorang terlalu tertutup .
Suka menilai . Suka mengumpat merendah2kan orang dan yang paling aku tak tahan ,
Kepercayaan membabi buta pada bomoh dan seangkatan dengan nya.

Bro ,
Alim apa kalau kau tutup aurat tapi berkemban depan jantan hanya kerana dia bomoh .

Bodoh ke bangang ,
Semua benda nak dikaitkan dengan sihir , ilmu hitam .

Mak aku sendiri antara fanatik benda khurafat ni .
Dari aku kecik ,
Kerja dia dok heret aku pergi rumah bomoh .
And yang buat aku mengamuk bila bomoh baghal tu cakap aku dah tak dara sebab main dengan jin.
Gampang .

As a mum ,
Dia patut jaga aku ,
Tolong ajar homework ke apa ke
Tapi tak .
Memalam sibuk kemenyankan minyak puteri lah rambut puteri lah.
Bila aku tegur ,
Dia cakap Tuhan suruh kita usaha so,bomoh ni cara dia berusaha .

Lepas apa yang jadi ,
Lepas cara dia set an example pada aku ,
Dia expect aku nak jadi alim ,
Percayakan Tuhan .
Seriously??

Typical kelantanese.

Oh God .

I mean ,
Macam mana kau nak maju hidup dalam society macam ni??
Apa yang kau nak belajar dari orang macam ni?

Serambi Mekkah, seriously?
Walaupun tanpa cinema , pub ,
karaoke , and few other entertainment that been banned by Nik Aziz ,
Kelantan still penuh dengan gejala maksiat , drugs , ragut , rogol.
Just name it .

And now ,
They're coaxing me .
To stay here .
Find a job and settle down here with some Kelantanese guy .

Hell no bitch .

lelaki kelantan pemalas ,
Kaki perempuan dan pengotor .

Tengok lah anak muda, lelaki tua kelantan ,
Kerja hari2 melepak kat kedai kopi menuding jari tentang isu bodoh .
Dorang selalu tak faham pun tapi komen je lebih .

Not to mentioned their appearances .

Oh God .

At the end ,
Its not where we live that makes who we are .
Its not where we stay that lead to disgusting and inappropriate attitude .

Sins are always sins and it happen anywhere everywhere .

Its us . Its always been us to choose what kind of human being we want to be .

Mereng aku kalau duduk Kelantan lama2 .

No comments:

Post a Comment